joi, 22 iunie 2017

Insulele Lombok şi Gili – minuni ale naturii

Lombok

Lombok este o insulă cu plaje superbe, ape excelente pentru iubitorii de surfing, iar în centru peisaje montane ce îţi taie respiraţia, printre câmpuri de orez şi tutun.

Insula este foarte liniştită şi destul de puţin turistică în comparaţie cu Bali, sunt plaje kilometrice unde se află doar unul două hoteluri, ceea ce le face ideale pentru plimbările romantice pe plajele mai tot timpul pustii.

Plajele sunt foarte diverse şi pentru toate “gusturile” de la cele cu nisip negru, vulcanic în vest şi nord până la auriu în est şi alb şi roz în sud un mix ce te va cuceri instant. În partea de sud-est se află una din puţinele plaje cu nisip roz din lume ce îşi arată adevărata culoare doar la răsărit.

Seara soarele se ascunde după insula Bali

Deşi Lombok este vecină cu Bali şi le despart doar câţiva zeci de kilometrii vegetaţia este foarte diferită pentru că se află pe plăci tectonice diferite, vegetaţia din Lombok se apropie mai mult de cea Australiană iar în Bali se apropie mai mult de cea Asiatică.

Insula Lombok a fost sub dominaţie balineză câţiva zeci de ani aşa că veţi putea vedea destul de multe asemănări, dansurile, muzica dar şi mâncarea imprumută foarte multe din cultura balineză.

Pentru  a descoperi atracţiile importante ale insulei am luat o excursie de la una din agenţiile turistice, unde am petrecut mai bine de 10 ore cu peisaje de vis.

Prima oprire a  fost la un templu Batu Meru  pe malul mării foarte aprope de oraşul Senggigi, templul nu ne-a impresionat ca cele din Bali dar părea interesant.

Aşa că puţin dezamăgiţi de prima oprire dar entuziasmaţi de ce trebuia să urmeze am  mers spre piaţa tradiţională, în oraşul principal al insulei Mataram, unde ne-am lăsat cuceriţi de mirosurile condimentelor şi al fructelor exotice proaspete.

Lăsând în urmă piaţa am plecat spre Ampenan cel mai vechi oraş al insulei care e impărţit în egală măsură de chinezi şi arabi deopotrivă.

Ne-am continuat calătoria noastră pe un drum ce străbătea frumoasele plantaţii de orez şi tutun pentru a ajunge în centrul insulei, unde se înalţă falnici munţii verzi ai Lombok-ului, printre care acoperit mai tot timpul de nori domneşte Rinjani al doilea vulcan ca înălţime din Indonezia are 3.726m.

Priveliştea pur şi simplu îţi taie respiraţia, priveam în jurul nostru şi nu ne venea să credem cât de minunată arăta totul, am fi putut să rămânem acolo mult timp şi nu ne-am fi săturat să privim.

Ultima oprire a fost la două cascade foarte frumoase unde am avut o sesiune binevenită de trekking prin pădure pe o alee foarte îngustă şi traversată de râuri. Cascadele sunt cam la 15 minute distanţă şi ne-au impresionat foarte mult.

Insulele Gili

În partea de nord-vest a insulei Lombok se află trei mici picături de uscat, ce abia pot fi văzute pe hartă, ele sunt insulele Gili iar de la dreapta la stânga răspund sub numele de Gili Air, Gili Meno şi Gili Trawangan sau Gili T. cum este alintată de localnici.

Par a fi trei insule pierdute în timp unde natura este în cea mai mare parte neatinsă şi lăsată aşa cum a fost creată de Dumnezeu. Apele turcoaz scaldă  cele mai diverse şi frumoase recifuri de corali şi specii marine, iar plajele albe stau la umbra pădurilor tropicale şi a palmierilor un adevărat răsfăţ pentru privire.

Pentru că în trecut au avut ceva probleme cu distrugerea speciilor marine si ale pădurilor de pe insulă, acum sunt extrem de atenţi cu natura şi depun mari eforturi  pentru a o proteja.

Gili au un farmec aparte şi sunt perfecte pentru cei cărora le place să exploreze fiecare bucăţică din insulă pe jos sau cu bicicleta, au în jur de 5-6 km dacă vrei să faci un tur complet.

Când alegi cazarea, chiar dacă ţi se pare din alt secol, trebuie să ai mare grijă să intrebi dacă apa de la robinet este apă dulce şi nu este folosită cea sărată din mare. În Gili T. Şi Gili Air cele mai multe cazări dispun de apă dulce la robinet în schimb în Gili Meno foarte puţine cazări au apă dulce, dar când vrei să vezi locuri frumoase trebuie să mai faci şi mici sacrificii.

Dacă vă întrebaţi  dacă este internet pe insulă, să ştiţi că este, dar viteza nu prea depăşeşte 1 Mbps, există posibilitatea să luaţi o cartelă 4G dar trebuie să vă documentaţi  înainte în ce zone există semnal şi după să alegeţi cazarea.

Fiecare insulă are ceva specific, cu sigurantă nu ai cum să te plictiseşti dacă le vizitezi pe toate trei. Poţi să te cazezi pe una din insule (pentru că nu este tocmai plăcut să te muţi cu bagajul pe fiecare) şi pe celelalte să le vizitezi ziua pentru că ai bărci ce leagă fiecare insulă.

Cel mai relaxant lucru mi s-a părut faptul că nu există nici un mijloc de transport cu motor pe insule iar singurele mijloace de transport sunt bicicletele şi cidomo un fel de caleaşcă cu cal, aşă că te poţi bucura în voie de natură.

Gili Trawangan (Gili T.)

Gili T. este de departe cea mai cosmopolită şi petrecăreaţă dintre toate insulele, dar este şi cea mai dezvoltată şi are cele mai frumoase restaurante pe plajă. În partea de est sunt foarte multe baruri şi cafenele unde până dimineaţa boxele sunt folosite la maxim, în schimb în sud şi vest este ceva mai multă linişte şi sunt multe resorturi de lux.

Insula este locuită de aproximativ 1200 de rezidenţi şi aprox. 800 de persoane venite din toate părţile lumii unii care s-au stabilit pe insulă iar alţii care au venit doar pentru un job temporar.

Gili Meno

Este cea mai mică şi mai liniştită insulă, un loc autentic unde comunitatea de localnici se axează  pe muncile zilnice specifice, plantaţii de nucă de cocos sau pescuit şi nu turistice cum se petrece pe celelalte 2 insule.

Insula este cel mai mult vizitată de cupluri în special în luna de miere, dar să nu vă aşteptaţi la cazări de lux ci la bungalowuri  răcoroase acoperite cu stuf.  In jurul insulei sunt cele mai frumoase recifuri de corali dar şi o zonă unde poţi înota lăngă broaşte ţestoase, iar în centru există  şi un parc de păsări ce traiesc în mediul lor natural o adevarată placere pentru a petrece o dimineaţă sau poate chiar o după-amiază relaxantă.

Gili Air

Este cea mai aproape insulă de Lombok şi de aceea sunt şi plaje cu nisip negru, vulcanic. Este o combinaţie bine proporţionată între celelalte 2 Gili, are parte de mai multă linişte decăt Gili T. deşi are destul de multe terase pe plajă şi în plus dispune de locuri perfecte pentru snorkeling. Este insula unde am putut vedea în mijlocul oceanului lecţii de yoga.

Snorkeling şi scuba diving

Pentru că insulele Gili se află pe primele locuri în lume pentru diversitatea de specii subacvatice nu puteam să pierdem ocazia să nu facem snorkeling aşa că mai bine de jumatate de zi am înotat printre broaşte ţestoase de mari dimnsiuni şi peştişori de toate culorile şi am admirat corali de diferite nuanţe.

Ultima zi pe insula am rezervat-o pentru a descoperi frumuseţile din adâncuri printr-o frumoasă sesiune de scuba diving, dar nici după un lung şir de negocieri cu mine însămi nu am reuşit mă conving că ar trebui să intru la mai mult de 12m sub apă aşa că l-am lăsat doar pe soţul meu să înoate printre puii de rechin, ţestoase gigant şi alte vietăţi extraordinare din adâncuri.

După trei săptămâni minunate lăsăm Indonezia în urmă şi ne îndreptăm spre alte locuri fascinante din Asia.